چطور متوجه بشیم که به “افسردگی فصلی” مبتلا شدیم؟

اختلال عاطفی فصلی با نام اختصاری  Seasonal affective disorder) SAD) افسردگی زمستانی یا افسردگی تابستانی نوعی افسردگی تلقی می‌شد که در آن فردی که در اکثر اوقات سال از شرایط روحی نرمال برخوردار است در زمستان یا تابستان دچار عوارض افسردگی می‌شود. این اختلال برای اولین بار به‌طور رسمی توسط نورمَن روزنتهال و همکارانش در مؤسسه ملی بهداشت روان ایالات متحده آمریکا توصیف شد.

علائم کلی

افرادی که به SAD مبتلا می شوند بسیاری از علائم افسردگی را دارا می باشند: دلتنگی، اضطراب، کج خلقی، بی علاقگی نسبت به فعالیت های روزمره، صرفنظر کردن از شرکت در فعالیت های گروهی و ناتوانی در تمرکز کردن بر روی موضوعی خاص. آنها معمولا علائم دیگری نظیر خستگی بیش از اندازه، بی انرژی بودن، نیاز شدید به خواب، ویار به مواد غذایی قندی و نشاسته ای ، افزایش اشتها و افزایش وزن را نیز تجربه می کنند.

علائم SAD زمستانه شامل موارد زیر می باشند:

احساس خستگی
احساس خواب آلودگی
کاهش میزان انرژی
افزایش وزن
افزایش اشتها
عدم امکان تمرکز
تمایل به تنهایی

علائم SAD تابستانه نیز عبارت است از:

کاهش وزن
مشکلاتی در خواب
کاهش اشتها

به توصیه بورنستین، بوسیله نور درمانی، مشاوره و مصرف دارو، آفتابی و روشن کردن محل کار و محیط خانه می‌تواند به درمان اختلال خلقی فصلی کمک کند. وی همچنین افزود: با صرف زمان بیشتر خارج از منزل و ورزش کردن به طور منظم در درمان این بیماری موثر است. طبق تحقیقات انجام گرفته در سال ۲۰۰۷؛ استفاده از یونیزاسیون منفی هوا می تواند برای درمان اختلال عاطفی فصلی (SAD) موثر واقع شود.

SAD

متناسب با تغییرات فصل، تغییراتی در ساعت بیولوژیکی بدن بوجود می آید. این تغییرات در روشنایی و نور ناشی از تغییر فصل هر چند که جزئی باشد، می تواند باعث عدم تطابق ساعت فیزیولوژیکی بدن با برنامه روزانه شخص شود.

شایع ترین ماه هایی که می تواند منجر به تغییرات فصلی و افسردگی شود، دی و بهمن ماه می باشد و بیشتر افراد مبتلا را خانم های جوان تشکیل می دهند.

این اختلال، نوعی افسردگی است که در طول ماه‌های زمستان بروز می‌کند. شکل خفیف‌تری از اختلال عاطفی فصلی ( SAD )، با نام «افسردگی زمستان» شناخته می‌شود. نشانه‌های SAD از اواخر پائیز و هنگامی که مدّت روشنایی روز کمتر می‌شود (یا به اصطلاح، روزها کوتاهتر می‌شوند) بروز می‌کند و تا اواخر زمستان و اوایل بهار پابرجا می‌ماند.

هنگامی که نور از طریق چشم‌ها عبور می‌کند و به مغز می‌رسد، سروتونین ( Serotonin ) آزاد می‌شود. در طول پاییز و زمستان، روشنایی روز کمتر از بهار و تابستان است و این امر باعث پائین آمدن سطح سروتونین در بدن می‌شود. افرادی که دچار این اختلال هستند، احساس افسردگی، تحریک‌پذیری و خستگی می‌کنند.

پیشگیری از ابتلا به اختلال افسردگی فصلی

  • هرروز، حتی زمانی که هوا ابری است، مدتی از وقت خود را در خارج از خانه و در هوای آزاد بگذرانید. روشنایی روز به شما کمک می‌کند.
  • حتی قبل از احساس افسردگی فصلی زمستانی می‌توانید از جعبه نور ۱۰۰۰۰ لوکس استفاده کنید.
  • رژیم غذایی مناسب و متعادلی داشته باشید. این به شما کمک خواهد کرد که انرژی بیشتری داشته باشید، حتی اگر عاشق غذاهای پر نشاسته و شیرین هستید.
  • روزی ۳۰ دقیقه در روز و پنج بار در هفته ورزش کنید.
  • استفاده از دستگاه های تصفیه هوا با خاصیت تولید یون منفی
  • حمایت اجتماعی بسیار بااهمیت است. روابط اجتماعی خود را حفظ کنید و فعالیت‌های اجتماعی منظم داشته باشید.

    یکی از ویژگی های بارز دستگاه های تصفیه هوای آلماپرایم، توانایی تولید یون منفی می باشد.

    مزایای یون منفی و هوای سالم:

    • بهداشت چشم را افزایش می‌دهد. (هنگامی‌که در فضای بسته هستیم، معمولا نور طبیعی به حد کافی وجود ندارد، از طرفی مدام درگیر صفحه نمایش تجهیزات الکترونیکی یا کامپیوتری هستیم؛ ولی به محض اینکه از خانه خارج می‌شویم، با طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها مواجه می‌شویم و نور طبیعی باعث بهبود دید می‌شود.)
    • میزان برخی هورمون‌های بدن کنترل می‌شود. (تحقیقات نشان‌ می‌دهد پیاده‌روی در فضای آزاد و زیر نور ملایم خورشید میزان هورمون های مختلف از جمله کورتیزول و هورمون‌های تیرویید را تعدیل می‌کند و این کار علاوه بر کاهش استرس و افسردگی، ریتم شبانه روزی بدن را تنظیم می‌کند.)
    • سبب کاهش وزن می‌شود
    • سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد
    • به افزایش حافظه کمک می‌کند
    • اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد
    • سبب شفافیت و لطافت پوست می‌شود
    • عملکرد کلیه و کبد را بهبود می‌بخشد
    • توده بدنی را کاهش می‌دهد
    • از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند
    • از یبوست جلوگیری می‌کند
    • احتمال ابتلا به انواع سرطان را کاهش می‌دهد
    • از فشار خون جلوگیری می‌کند
    • به درمان و کنترل دیابت کمک می‌کند
    • میزان کلسترول و تری گلیسیرید را کاهش می‌دهد
    • سبب بهبود خلق و خو می‌شود
    • روابط اجتماعی را وسعت می‌بخشد

 

هنوز نظری ثبت نشده

  • Hello, مهمان